Missie en Visie

SITARA

Sitara betekent stralende ster. En wij geloven dat élk kind een ster kan zijn! Daar strijden we samen met opvoeders, docenten en beleidsmakers voor.

Opgroeien in een grote stad geeft kinderen een rijke bodem aan kennis en ervaring. Ze leren gebruiken uit meerdere culturen kennen, ontwikkelen gevoel voor talen en komen in aanraking met diverse waarden en normen. Al gauw leren kinderen dat superdiversiteit niet altijd positief wordt gezien. Er wordt nog te vaak wordt geoordeeld op basis van opleiding, afkomst en inkomen. Verschillen in cultuur en talent worden nog te weinig gewaardeerd. Hoe beweeg je je daarin als kind vol trots, zonder jezelf te verliezen? Hoe kunnen volwassenen daarbij helpen? 

Visie

Wij geloven in de stad van morgen. Een stad waar elk kind zichzelf kan zijn en dromen kan najagen.

Missie

Wij helpen kinderen de ster in hun eigen leven te zijn én ondersteunen de mensen om het kind die werken aan een weerbare generatie: de opvoeder, leerkracht, jeugdhulpverlener of beleidsmaker.

Wat we doen

We ondersteunen professionals, verzorgers en kinderen in bewustwording van zichzelf en omgeving. Dat doen we met advies en trainingen. Onze combinatie van neuropsychologie met jarenlange expertise in diversiteit, inclusie en pre-preventie zorgt voor methodes die werken in de praktijk. Geen one-size-fits-all maar een benadering die bij de persoon en situatie past. Denk bijvoorbeeld aan een advies voor de beleidsmedewerker, een weerbaarheidstraining voor kinderen of een workshop cultuursensitief werken voor de zorgprofessional. 

Hoe we werken

Diversiteit en inclusie zijn bij ons geen thema’s of doelen, maar zitten diep ingeworteld in alles wat we doen. Liever hebben wij het over pre-preventief en in-betweenness. Wat bedoelen we hiermee? 


Pré-preventief

In de huidige maatschappij wordt preventie nog te vaak benaderd vanuit problematiek. Kinderen worden in hokjes geplaatst met het label ‘risicovol’. Sitara handelt daarom pre-preventief: we kijken niet alleen naar het kind maar ook naar de omgeving. Dit geeft elk kind de kans om zich te verhouden tot diverse culturen, om te gaan met verwachtingen en emoties: om zichzelf te zijn. Zo zijn we een stap vóór risico’s en beginnende problemen.

In-betweenness

Veel jongeren en kinderen uit grote steden groeien op in een tussenpositie, ook wel in-betweenness genoemd. Misschien zijn de gebruiken thuis heel anders dan op school, of gaan ze voor het eerst studeren. Ze worden geconfronteerd met hokjes die anderen hebben bedacht. Sitara’s werkwijze gaat uit van deze in-betweenness op een positieve manier. Bekijk ook dit artikel op sociale vraagstukken. 

Partners

Door onze jarenlange ervaring hebben we een groot netwerk opgebouwd van specialisten en partners. We werken nauw samen met partners waaronder Gemeente Amsterdam, Jongeren die het kunnen, OKT, PIT, Metsys, Amsterdam UMC, Levvel, Hogeschool van Amsterdam, Hogeschool inHolland & VU.